VERSLAG VAN DE VERENIGING BEWONERS BINNENSTAD UTRECHT OVER 2023
Vastgesteld op 31 januari 2024
De aanloop
Op 27 september 2023 onderzocht de actiegroep Binnenstad030 of er voldoende animo bestond om een bewoners overleg voor de Binnenstad van Utrecht op te richten. Het wijkplatform voor de Binnenstad kwam immers niet van de grond. Daartoe werd een werkgroep van drie personen gevormd.
Er bleek op deze avond voldoende animo. In discussiegroepen werden randvoorwaarden geformuleerd voor dit proces. Ook werden onderwerpen genoemd die aandacht verdienen, zoals geluidsoverlast, drugsgebruikers, schonere lucht, druk door toeristen en horecaoverlast.
Eerste vergadering Bestuur VBBU
Op 17 oktober kwamen voor het eerst de leden van het Bestuur in oprichting bijeen. Na een uitgebreide kennismaking en bespreking van de problemen in de buurten boog men zich over de volgende onderwerpen: de doelstelling, de vergaderfrequentie, de aandachtspunten uit 27 september, de juridische vorm (een vereniging), de contributie (5 tot 10 euro) en de stukken die men wil ontvangen. De volgende vergadering is op 29 november
De organisatiestructuur
Het Bestuur koos voor een vereniging. Die aanpak verhoogt de legitimiteit van de organisatie. Het hoogste orgaan is de ALV, de algemene ledenvergadering die tweemaal per jaar bijeenkomt. Maandelijks vergadert het Bestuur (in oprichting).
De vergaderingen worden voorbereid door het Bestuur, de opvolger van de werkgroep. Het bestuur bestaat uit 3 tot 5 personen.
De contributie
Het Bestuur heeft besloten de contributie op 10 euro te zetten. Dit bedrag mag geen belemmering vormen om lid te worden van de vereniging. Daarbij is de veronderstelling dat veel van de kosten via subsidie zullen worden gedekt. De contributie zal jaarlijks worden geïndexeerd voor prijsstijgingen.
Bijeenkomst van de Alliantie
Op maandag 30 oktober werd de Alliantie geïnstalleerd door wethouder Eva Oosters. Aan de Alliantie doen mee: ondernemers, horeca, studenten, universiteit, thirty030, Binnenstad030 en de Vereniging Bewoners Binnenstad Utrecht. Ondergetekende heeft aan de vergadering deelgenomen en verslag gedaan van het opzetten van deze vereniging. Ook is aan de wethouder gemeld dat wij een jaarlijkse bijdrage willen.
De Alliantie heeft een aantal onderwerpen geselecteerd en besteedt allereerst aandacht aan twee onderwerpen: de vergroening van de Binnenstad en de bereikbaarheid/ verkeersstromen. Hiervoor zijn twee werkgroepen ingesteld. Jennie Kohsiek is door ons aangemeld voor de werkgroep vergroening van de binnenstad. Erik Lamens is aangemeld voor de werkgroep mobiliteit.
Tweede vergadering Bestuur VBBU
Op 29 november kwam het bestuur (i.o.) weer bijeen. Men boog zich onder meer over de volgende onderwerpen: de statuten, de begroting voor 2024, de omgevingswet en de vertaling daarvan in de Omgevingsvisie Binnenstad Utrecht 2040.
De Omgevingswet
De omgevingswet die per 1 januari 2024 is ingevoerd bundelt 26 afzonderlijke regelingen en moet processen op het gebied van ruimtelijke ordening makkelijker maken. Er is een overgangsregime, mede doordat de technische ondersteuning van de wet nog niet geheel functioneert.
De wet is belangrijk. Niet alleen is inspraak onder de wet verplicht maar de gemeente Utrecht heeft al een plan opgesteld, de Omgevingsvisie Utrecht voor 2040. Ook is er al een Omgevingsvisie Binnenstad Utrecht voor 2040. Deze stukken en de latere vertaling naar wijken in de stad zijn een belangrijk aandachtspunt voor de vereniging.
De Statuten
In de concept statuten zijn de volgende doelen voor de vereniging opgenomen:
Artikel 2.
- De vereniging streeft naar een aangenaam en gezond woonklimaat voor de bewoners van de Binnenstad.
- De vereniging gaat uit van de opvattingen en behoeften van de bewoners van de Binnenstad.
- De vereniging organiseert daartoe bijeenkomsten met de leden.
- De vereniging onderzoekt regelmatig wat er leeft onder de leden.
- Een afgevaardigde van de vereniging overlegt via de Alliantie met de Gemeente Utrecht en met andere gremia over het woon- en leefklimaat. Dit sluit niet uit dat een groep bewoners in een bepaalde wijk overlegt met de gemeente over hun eigen problematiek.
- De vereniging deelt informatie met de leden over ontwikkelingen op het gebied van ruimtelijke ordening, omgevingsrecht, woon- en leefklimaat en alles dat daartoe behoort en over voornemens en besluiten van de gemeente.
- De vereniging wil (groepen van) actieve personen in de Binnenstad bijstaan met raad en daad.
Alles in de ruimste zin van het woord.
De vereniging heeft geen winstoogmerk.
De begroting voor 2024
We hadden een begroting opgesteld die uit drie soorten posten bestond: geld voor een beleidsmedewerker, voor een administratieve ondersteuner en diverse opstartkosten.
Uit een gesprek met de wethouder bleek dat de gemeente geen beleidsmedewerker wil vergoeden. Die discussie was al eerder gevoerd aan de hand van een voorstel van de Wijkgroep Oost (Vogelenbuurt e.d.) en dat voorstel was afgewezen. Voor de twee andere posten lijkt wel financiering mogelijk. We zullen dus voorlopig meer zelf moeten blijven doen. Wellicht is het mogelijk in de tweede helft van 2024 geld voor ondersteuning te vragen aan het Initiatievenfonds.
Begin 2024 is, na overleg met ambtenaren van de gemeente, een aanvraag ingediend van 5.000 euro bij de Gemeente uit het fonds voor wijkplatforms en een aanvraag van 6.300 euro voor de eerste helft van 2024 bij het Initiatievenfonds.
Al met al waren er in 2023 inkomsten noch uitgaven. De kosten van de bijeenkomsten in de tweede helft van 2023 zijn betaald door Binnenstad030. Dat hebben we zeer op prijs gesteld.
Evenementenlocaties
Op 13 december organiseerde de gemeente een bijeenkomst over evenementenlocaties. Het gaat om tien locaties in de gemeente waar jaarlijks honderden evenementen worden gehouden. Voor de binnenstad gaat het om Stadhuisplein, Lepelenburg, Domplein en Lucas Bolwerk.
Vanuit de vereniging namen hier aan deel: Erik Lamens, Riemer Bouwmeester en Robert Dorsman. De discussie gaat over algemene regels zoals geluidsoverlast of bescherming natuur. Daarna moeten specifieke besluiten per locatie worden genomen.
De stukken hierover worden verwacht in het eerste kwartaal van 2024. Voor het Domplein geldt overigens nog een aparte aanpak. Hier wordt als proef al gewerkt met een gebiedsprofiel. Dit komt ook in het eerste kwartaal van 2024 beschikbaar.
Factsheets
We zijn begonnen voor een aantal onderwerpen waar vragen over worden verwacht handzame overzichten te maken die aan de achterban kunnen worden uitgereikt en later op de website kunnen worden gezet.
ALV
We hebben het voornemen een algemene ledenvergadering te beleggen in mei 2024. Daar kunnen dan een aantal besluiten genomen worden over bijvoorbeeld: de statuten, de bestuurssamenstelling, e.d.
- Door verschillende omstandigheden hebben deze personen in 2023 nog niet aan het AB kunnen deelnemen.
De verdeling van de leden van het Bestuur over de binnenstad is als volgt:
Het Dagelijks Bestuur bestond uit: Riemer Bouwmeester, Erik Lamers en Frank van Eijkern. In de loop van 2024 zal het DB worden aangevuld tot vijf personen.